Pócsi László emelőgép szakértő
A FŐVIZSGÁLAT ÉS SZERKEZETI VIZSGÁLAT IDŐKÖZE (targonca)
A fő-és a szerkezeti vizsgálat során ellenőrizni kell, hogy nincs-e a targonca szerkezeti elemein sérülés, kopás, maradó alakváltozás vagy egyéb rendellenesség (pl. csavar-vagy ékkötéslazulás, repedés, törés működőképesek e (előírás szerint) a biztonsági berendezések ,a fővizsgálat során még azt is ellenőrizni kell, hogy megtörténtek-e a szerkezeti vizsgálatok és az ott tapasztalt hibákat kijavították-e. A fővizsgálat magába foglalja a szerkezeti vizsgálatot, ezért a fővizsgálat egyben szerkezeti vizsgálat is. A biztonságtechnikai vizsgálat nem egyenértékű sem a fővizsgálattal, sem a szerkezeti vizsgálattal, de összevonható velük, azaz egyidőben végrehajthatók.
Üzemi csoportszám |
A szerkezeti vizsgálatok időköze |
A fővizsgálatok időköze |
|||
óra |
hónap |
óra |
hónap |
||
1 |
1600 |
8 |
4800 |
24 |
|
2 |
1400 |
7 |
4200 |
21 |
|
3 |
1200 |
6 |
3600 |
18 |
|
4 |
800 |
4 |
2400 |
12 |
|
5 |
600 |
3 |
1800 |
9 |
BIZTONSÁGI VIZSGÁLAT (földmunkagépek)
A biztonságtechnikai felülvizsgálat alkalmával vizsgálni kell, hogy az emelőgép szerkezeti kialakítása gépészeti és villamos berendezése, valamint az emelőgép biztonsági berendezései megfelelnek-e a vizsgálat időpontjában érvényes biztonságtechnikai követelményeknek, eredeti funkciójának megfelelően üzemel-e, környezetének jellemzői azonosak-e a tervezéskor és a gyártáskor figyelembevettekkel. Vizsgálni kell az emelőgép korszerűsítésének szükségességét, elsősorban a balesetveszély csökkentése érdekében pl. csupasz munkavezetékek lecserélése úszókábelre, nyitott hajtások helyett zárt hajtóművek, mellékáramkörű vezérlés alkalmazása. Meg kell vizsgálni az emelőgép dokumentációjának meglétét valamint azt, hogy a dokumentáció megfelel-e a tényleges állapotnak.
A biztonsági vizsgálat időköze 5 év.